diumenge, 12 de gener del 2014

Identificació del CD i el CI

Identificació de complement directe CD 

1- Comproveu si se li pot aplicar el participi del verb: 

           Vam veure la Mercè a la fira d'Artés 

Quina és la cosa vista? La Mercè. Perquè és el CD. 

2- També se'l pot identificar comprovant si pot construir-se l'oració passiva en què el CD hi farà de subjecte pacient: 

                 La Mercè va ser vista per nosaltres a la fira d'Artés 

3- Finalment, per distingir el CD del CI (amb el qual a vegades es pot confondre la 3a persona) podem comprovar quin és el pronom que hem de fer servir per a substituir-lo: si no és li / els, es tracta d'un CD. Com que els tan pot ser CD plural com CI plural, quan el complement sobre el qual tenim dubte és plural convé passar-lo primer a singular i després mirar quin és el pronom que el substitueix (li, CI; el / la CD). 

                   He inclòs els cònsols a la llista de convidats 

             He inclòs el cònsol a la llista de convidats

Quina és la cosa convidada? El cònsol

Oració passiva: 

              El cònsol ha estat inclòs a la llista de convidats

Pronominalització:

              L'he inclòs a la llista de convidats (El+he inclòs)



Identificació del complement indirecte CI

1- Mai se li pot aplicar el participi de verb. 

                     Dóna la cartera a la Sílvia 
És impossible dir que la Sílvia ha estat la cosa donada 
2- Tampoc es pot construir una frase passiva en que el complement indirecte faci de subjecte pacient. 



Coincidència de certes formes de pronoms de CD i CI



Cal remarcar que els pronoms de primera persona (em, ens), de segona persona (et, us), de tercera persona del plural (els) i els reflexius o recíprocs (es) tenen la mateixa forma que els de CD.



La música em / et / el consola (Complement directe)



La música em / et / li dóna tranquil·litat (Compl. Indirec.)



I recorda; els pronoms li / els de tercera persona no es distingeixen entre masculí i femení, ni en el singuar ni en el plural:



Vaig demanar a la Rosa que hi anés – Li vaig demanar...



Vaig demanar al Robert que hi anés – Li vaig demanar...



Ho va dir als treballadors – Els ho va dir



Ho va dir a les treballadores – Els ho va dir

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada